قرعه‌کشی طرح فروش فوق‌العاده خودرو در حالی اوایل هفته انجام شد که محاسبات نشان می‌دهد درنتیجه عرضه ۲۵ هزار محصول با قیمت دستوری، نزدیک به هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رانت در بازار توزیع شده است. دولت عملا این رقم را به‌عنوان تخفیف به بخش کوچکی از مشتریان که فقط خوش شانس بوده‌اند، تقدیم کرده است.

احتکار خودرو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد،‌ با پایان قرعه‌کشی فروش فوق‌العاده خودروسازان و مشخص شدن ۲۵ هزار برنده خوشبخت این طرح، حالا فضا برای توزیع رانتی هنگفت در بازار خودرو فراهم آمده، رانتی که محصول اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو است.

محاسبات نشان می‌دهد با توجه به تعداد خودروهای عرضه شده (به تفکیک مدل) و تفاوت قیمت کارخانه و بازار آنها، چیزی حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رانت در بازار خودروهای سواری آماده توزیع است. این در حالی است که خودروسازان هرچند وقت یکبار به‌دلیل مشکلات مالی دست‌شان را جلوی دولت دراز و درخواست پول می‌کنند.

به‌عبارتی، دولت با قیمت‌گذاری دستوری، خودروسازی را از پولی هنگفت (همان که به واسطه قیمت‌گذاری دستوری و در قالب رانت در بازار توزیع می‌شود) محروم می‌کند و در ادامه خود به این صنعت وام می‌دهد، البته گاهی.

سیاست دولت مبنی‌بر قیمت‌گذاری دستوری اما سبب ایجاد فاصله‌ای بسیار زیاد بین نرخ کارخانه و بازار خودروها شده، تا آنجاکه در حال ‌حاضر کف اختلاف قیمت به حدود ۲۵ میلیون تومان رسیده است.

چند هفته پیش بود که شورای رقابت دوباره به قیمت‌گذاری خودرو بازگشت و نرخ‌های جدید محصولات را (بسیار کمتر از قیمت‌های بازار) تعیین کرد. این موضوع (تعیین قیمت خودروها بسیار پایین‌تر از نرخ بازار) سبب شد اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها همچنان بالا باقی بماند و بستر رانت و فساد فراخ‌تر شود.    

با اعلام نتایج قرعه‌کشی فروش فوق‌العاده خودروسازان، نام ۲۵ هزار نفر از بین پنج میلیون متقاضی بیرون کشیده شد و این برندگان خوشبخت قرار است خودروهای ثبت‌نامی‌شان را با نرخ رسمی تحویل بگیرند، آن هم در حالی که کف اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها به ۲۵میلیون تومان رسیده است. آنها حالا این فرصت را دارند که سه ماه دیگر با دریافت خودروهای خود و فروش‌شان در بازار، حداقل ۲۵ میلیون تومان سود کنند.

  • قیمت گذاری دستوری و دونرخی شدن فسادزاست

وزارت صمت بر این باور است که با انجام روش قرعه‌کشی، عدالت در توزیع خودرو رعایت می‌شود، زیرا همه واجدان شرایط امکان ثبت‌نام اولیه را در طرح‌های فروش خودروسازان خواهند داشت. حتی اگر این ادعای وزارت صمت را بپذیریم، توزیع رانتی هنگفت در نتیجه سیاست‌های دستوری  این وزارتخانه در خودروسازی، قابل انکار نیست.

وزارت صمت در واقع می‌خواهد قیمت‌ها را در بازار خودرو کنترل کند و از التهابات بکاهد و این هم که روش قرعه‌کشی را لحاظ کرده، بیشتر در راستای رساندن خودروها به دست مصرف‌کنندگان واقعی (نه دلالان و واسطه‌گران) است.  اما ریشه التهاب بازار خودرو در مسائلی دیگر به‌ویژه قیمت‌گذاری دستوری و کمبود عرضه و همچنین تورم انتظاری بوده و بسیاری از کارشناسان معتقدند راه عبور از این شرایط، تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار است. با این حال، وزارت صمت کماکان بر قیمت‌گذاری دستوری اصرار دارد، چه آن زمان که شورای رقابت کنار رفته بود و خود عنان کار را در اختیار داشت و چه حالا که این شورا بازگشته است. 

حتی اگر فرض بگیریم تمام ۲۵ هزار برنده قرعه‌کشی اخیر، مصرف کننده واقعی بوده و قصد فروش خودروها را ندارند، باز هم در اصل ماجرا یعنی وجود رانت هنگفت در بازار خودرو تفاوتی نخواهد کرد. اقتصاددانان همواره تاکید می‌کنند کالاهای دو یا چند نرخی، زاینده فساد و رانت در هر بازاری هستند و خودرو نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. وقتی از یکسو دولت و نهادهای فراقوه‌ای (مانند شورای رقابت) راه خود را می‌روند و به دور از واقعیات تورمی قیمت‌های دستوری را به خودروسازان تحمیل می‌کنند و از سوی دیگر بازار با توجه به بدیهیات اقتصاد، مسیری متفاوت را طی می‌کند، نتیجه آن می‌شود  رانت و فساد و بازتولید دلال و واسطه‌گر و حضور «سلطان»‌ها در بازار خودرو.

در نتیجه همین سیاست‌های دستوری، فضا برای توزیع رانت‌هایی کلان در بازار خودرو فراخ شده و با توجه به اینکه نشانه‌ای از تغییر به چشم نمی‌آید، «خودرو» همچنان لقمه‌ای چرب و نرم برای دلالی و واسطه‌گری خواهد بود.

کد خبر 520050

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرشید IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    44 0
    آقا این بازی ( ضرر میکنن ) را تا کی میخواین ادامه بدید چرا لقمه رو دور سرت میچرخونی اگه از نظر شما دو خودرو ساز معظم دارن ضرر میکنن خب تعطیلشون کنید این اختلاف قیمت هم خواسته خوده خودرو سازهاست تا مردم بیچاره حرص و ولع داشته باشن که مثلا خودرو میخرن در حالی که با پول اونهاست که داره چرخ کارخانه میچرخه اونها هم با خیال راحت محصولاتشون رو با سرمایه و پول مردم تا دو سال اینده پیش فروش میکنن . علی برکت ا...
  • مهراز IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    59 0
    رانت هنگفت پول مفتیه که از مردم بابت این خودرو های به درد نخور می‌گیرن
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    34 1
    چرا قیمت دستوری؟!! بگذارید هر مصرف کننده خودش از هر شرکت و کشوری که خواست شخصا خودروی مورد نیازش را خریداری و وارد کند و به نسبت غیر بومی (داخلی نبودن) محصول از به اصطلااح خودروسازان و وارد کنندگان خودرو عوارض و مالیات عادلانه بگیرید. آن وقت خواهید دید که رانت ها به کجا ها سرازیر شده است!!!
  • مجتبی IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    42 0
    رانت نیس که، برفض هم رانت باشه توزیع بشه بره جیب مصرف کننده بهتره که تا بره جیب خودروساز، شما واردات دست دوم آزاد کن، قیمت بازار از کارخونه هم میاد پایین تر. جلوی ورود خودرو گرفتید، تولید هم که شده قطره چکونی، دم از رانت هم که میزنی، رو نیس که...
  • یاسر IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    39 0
    شما واقعا تا کی میخان با این اخبار که خودروسازها دارن ضرر میکنن!!! اخه ماشین 34 ملیونی مثلا پژو پارس رو الان رسوندن به 80 ملیون!!! هنوزم میگید رانت و ضرر!! اونیکه تو قرعه‌کشی برنده شده برا پژو پارس 80 میلیون برا 206 تیپ 2 مبلغ 71 ملیون برا رانا 75 ملیون باید به کارخانه دار پرداخت کنه. واقعا هنوزم میگید ضرر!!!! از ی طرف میگید دلال ها قیمت هارو بردن بالا. یعنی این قیمتا الکیه و دلال بازی. حالا هی میگید و اصرار دارید قیمت کارخانه بشه حاشیه همون بازاری که دلال ها درس کردن؟؟؟؟ واقعا خجالت بکشید در ازای چه چیزی چنین اخباری...
  • علی حوری IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    30 0
    در این سیستم همه چیز امکان پذیر است
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    26 0
    مانند تمان کلاهای دیگر راه ارزان شدن خودرو آزادسازی واردات تا کاهش قیمت بازار است
  • بینام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    25 2
    عزیزم تا 3 سال حق فروش و یا معامله و صلح نداشته باشند مثرف کننده واقعی نصیبش میشود
  • محمد IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    16 2
    تو ایران دولتهای ما برای فرار از کسری بودجه یا از طریق دلار یا ماشین بیشترین سود میکنن
  • مختار IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    34 0
    بنده طرفدار فروش قرعه کشی نیستم و اصولا این نوع فروش در هیچ کجای دنیا دیده نمی شود ولی شما که می فرمایی مسیر درست تعیین قیمت بر اساس حاشیه بازار است مگر نه اینکه ۳ سال اینکار انجام شد و هیچ تاثیر مثبتی در کاهش قیمت خودرو مشاهده که نشد روزانه هم قیمت خودرو افزایش پیدا می کرد چطور است که با وجود این تجربه وحشتناک شکست خورده شما مجدد همون حاشیه بازار را توصیه می کنید!
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    22 2
    عنوان شد کالاهای دو یا چند نرخی، زاینده فساد و رانت در هر بازاری هستند مگر سالها چنین نشده قرعه کشی ساختگی چنین مصیبتی را حاصل خواهد کرد چون هیچ گونه عدالتی در کار نیست اگر بررسی شود برندگان از چه طیفی هستند آن وقت به ریشه بی عدالتی پی خواهیم برد آیا یک شبه همه جا گلستان شده
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    11 5
    هروقت قرعکشی درست انجام دهید وپول از مردم نگیرید میشه گفت یک صدم عدالت اجرا کردید ۷ ملیون ثبت نام کردن از سی هزارتومان کی میفهمه چقدر پول میشه من که نفهم هستم
  • مجید GB ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    9 5
    واردات خودرو را با تعرفه 40 % ازاد کنید قال قضیه را بکنید انقدر کشش ندید
  • الم IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    6 1
    فکر کنم غیر از این راهی نیست فقط این اتفاقات چیزی را در ذهنم تداعی میکند که در اوایل انقلاب قرعه کشی بلیط های اعانه ملی قبل از انقلاب بشدت رد میشد و قرعه کشی را حرام میدانستند و به همین جهت ادامه اش بعد از انقلاب متوقف شد
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    8 2
    به نظرم دولت بجای سیستم قرعه کشی، یک مراسم گل ریزان برای وزارت صنعت برگزار می کرد
  • اکبر AE ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    15 1
    از هر کسی بپرسی برنده نشده است. مطمئن باشید قرعه‌کشی الکی بوده و اگر هم نبوده همه از خودشون هستند
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    23 2
    معلومه که نه من ۱۰۰ نفر میشناسم که ثبت نام کردن و حتی یک نفرشون برنده نشدن. بسه کلاه برداری.
  • peyman IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    9 0
    این قرعه کشی عالیه درست میشه اوکی خواستار ادامه هستیم تا دلالان کله پا شن خبر دارم میگم سپاس
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    9 1
    واردات خودرو رو آزاد کنید تولید تون هم افزایش بدید
  • اشنا IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    7 1
    چرا واردات خودرو آزاد نمیشم آخه تا کی این قراضه را ها سوارشیم مثل پراید مثل تیبا مقا 206...
  • Takbarg IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    6 1
    تا واردات ماشین دست دوم خارجی ازاد نکنن همینه ماشینا ایرانی تو کشورا جنگ زده دورمون تاکسیم استفاده نمیکنن ..خداییم هس اخر اه ملت گریبانشون میگیره.
  • م IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    4 1
    اگر از دستور در بیاد هیچ کس نمیخره نه مصرف کننده ونه دلال.خیالتون راحت مردم فقط دنبال اینن که سود کنن، نرخ یکی بشه با این قیمت ها مصرف کننده که نمیخره چون پل نداره دلال هم چون سود نمیکنه نمیخره در کارخونه هم گ ل گرفته میشه.دولت هم خودش این وضعیت به وجود آورده که بتونه بفروشه
  • م IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    8 0
    قیمت در حاشیه بازار زمانی قبول است که خودرو خارجی هم بدون گمرکی وهزار کوفت وزهرمار بیاد وارد بشه ورقابت بکنه.اگر اینجوری باشه لگنهای شما را هزارم نمیخرن اینقدر حاشیه بازار نکنید
  • IR ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    5 0
    اونایی که وقتی خبر مهاجرت دانشمند و ورزشکار و خبرنگار و سرمایه دار و صنعتگر و .... منتشر می شود داد غیرت و غرور ملی و وطن پرستی و .... از ایشان بلند می شود رانت و امتیاز و انحصارگرایی مثل این مسئله خودرو تاچند سال دیگر قرار است ادامه داشته باشد ؟
  • علی AE ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    3 0
    کجای دنیا قرعه کشی ماشین انجام می‌شود.
  • سید داود سجادیان IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    4 0
    کمبود شدید حجم عرضه به عمد و با برنامه ریزی قبلی دو خودرو ساز. پیش فروشهای سیاست زده با هدف نرساندن به موقع خودرو به دست مشتری و خسته کردن آن.بازی با قیمتها و روان مشتری.دامن زدن به شایعات....همه و همه کار مافیا.دلالان و خودرو سازهایت...هدف:خرید از دلالان و جلوگیری از کاهش قیمت خودرو...
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    2 0
    خب نویسنده محترم اختلاف قیمت ناشی از بالا بودن قیمت در بازار آزاده نه پایین بودن قیمتهای خودرو ساز اگه خودرو ساز صد درصد به قیمت اضافه کنه بازم تو بازار آزاد اختلاف قیمت چند برابر میشه رانتم چند برابر اگه به تعداد کافی خودرو در بازار عرضه میشد چه داخلی وچه خارجی اختلاف کم میشد
  • مازیار IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    0 0
    اونی هم که داخل قرعه کشی برنده شده داره گران می خرد